72% Polek i Polaków nie zna ani jednej osoby ze społeczności romskiej – dowiadujemy się ze spotu Fundacji W Stronę Dialogu. Organizacja działająca z i na rzecz Romek i Romów wystartowała z kampanią społeczną „Poznajmy się”. Jej głównym celem jest zwiększenie widoczności osób pochodzenia romskiego i walka ze stereotypami na ich temat. To kampania przełomowa – pierwsza w Polsce, która w pełni oddaje głos Romkom i Romom, by ci mówili o sobie na własnych zasadach.
Społeczność romska jest jedną z czterech mniejszości etnicznych mieszkających w Polsce. Choć Romki i Romowie stanowią największą mniejszość etniczną w Europie, to od wieków są spychani na społeczny margines funkcjonując jako grupa niewidzialna, a przez to nieznana i często odrzucana. Dzieje się tak pomimo istotnej roli, jaką Romki i Romowie odgrywają wzbogacając polską kulturę. Chcąc zwiększyć widoczność społeczności romskiej, Fundacja W Stronę Dialogu wystartowała z kampanią „Poznajmy się”. To kampania przełomowa – pierwsza w Polsce, która w pełni oddaje głos Romkom i Romom, by ci mówili o sobie na własnych zasadach.
Romki i Romowie wychodzą z cienia
Jak wynika z ostatnich badań 72% Polek i Polaków nie zna ani jednej osoby ze społeczności romskiej*. Brak bezpośredniego kontaktu stanowi pożywkę dla uprzedzeń. Dlatego w swojej najnowszej kampanii Fundacja W Stronę Dialogu w centrum uwagi postawiła 6 osób pochodzenia romskiego: artystę i wykładowcę Krzysztofa Gila, sprzedawczynię Lucynę Styrkacz, filmowca Delfina Łakatosza, pracowniczkę organizacji społecznej Radę Sorochynską, działających w sektorze humanitarnym Monikę Palomę Adler i Dawida Huczko oraz poetkę i tancerkę Agatę Różę Łakatosz. To osoby w różnym wieku, różnych zawodów i z różnych części Polski, które łączy to, że należą do społeczności romskiej. Naszą kampanią pokazujemy, jaka społeczność romska jest naprawdę – różnorodna, dumna ze swojej kultury i tradycji, gotowa na dialog. Rozprawiamy się ze stereotypami i zapraszamy do rozmowy oddając głos Romkom i Romom – tłumaczy pomysłodawczyni kampanii, Cecylia Jakubczak z Fundacji W Stronę Dialogu.
ABC o społeczności romskiej
Na stronie kampanii „Poznajmy się”, poza głównym spotem, opublikowano 6 indywidualnych wideo, w których bohaterki i bohaterzy kampanii odpowiadają na serię pytań. Dowiadujemy się m.in. z czego są dumni/e, co lubią w swoim wyglądzie, co daje im szczęści i czego się boją. Poznajemy też słowa romskie i osoby ze społeczności, które podziwiają. Bohaterki i bohaterzy zdradzają również, co lubią w kulturze i tradycji romskiej. Ponadto na stronie www.poznajmysie.eu znajduje się sekcja „ABC o społeczności romskiej”, na którą składa się 12 najczęściej zadawanych przez Polki i Polaków pytań dot. społeczności romskiej wraz z odpowiedziami. Ze strony można również pobrać i wydrukować plakaty kampanii. Rola, którą sojuszniczki i sojusznicy mogą odegrać w budowaniu społeczeństwa otwartego na mniejszości, jest nieoceniona. Stąd pomysł, by umieścić na stronie kampanii „Poznajmy się” plakaty do pobrania Wieszając je w widocznym miejscu wesprzesz nas w walce ze stereotypami nt. Romek i Romów – zachęca do zaangażowania Fundacja W Stronę Dialogu.
Kwiecień miesiącem romskim
Miesiąc, w którym startuje kampania, nie jest przypadkowy. Na 8 kwietnia przypada Międzynarodowy Dzień Społeczności Romskiej – jedno z najważniejszych świąt w romskim kalendarzu. W tym roku, z inicjatywy Fundacji W Stronę Dialogu, pierwszy raz w historii Polski podświetlono PKiN w Warszawie w kolorach romskiej flagi (zobacz wideo tutaj). Kampanią „Poznajmy się” fundacja stawia kolejny krok ku zwiększeniu społecznej widoczności Romek i Romów. Na kwietniu się nie skończy. W planie m.in. seria spotkań z bohaterkami i bohaterkami kampanii w prowadzonym przez Fundację W Stronę Dialogu Centrum Społeczności Romskiej w Warszawie. Celem spotkań jest nawiązanie dialogu pomiędzy Romkami i Romami, a osobami spoza społeczności romskiej. Chcemy pokazać, jak wiele nas łączy jednocześnie odkrywając przed innymi świat kultury i tradycji romskiej. Wierzymy, że bezpośredni kontakt i wspólna rozmowa, to skuteczne narzędzia do walki ze stereotypami – mówią organizatorzy.
Oficjalna strona kampanii: www.poznajmysie.eu
* Bulska, D., Winiewski, M., Bilewicz, M. (red.). (2024). Uprzedzenia w Polsce. Postawy a ideologia polityczna. Wydawnictwo Liberi Libri.
Kontakt dla mediów: Cecylia Jakubczak, Dyrektorka komunikacji FWSD, kom. 691 667 288, mail: cecylia@fundacjawstronedialogu.pl
Informacja prasowa – pobierz TUTAJ