Romki i Romowie na billboardach w miastach całej Polski – druga odsłona kampanii „Poznajmy się”

72% Polek i Polaków nie zna ani jednej osoby ze społeczności romskiej – czytamy na billboardach kampanii „Poznajmy się”, która z Internetu trafiła na ulice 15 miast Polski. Plakaty z Romkami i Romami można zobaczyć m.in. w Warszawie, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu i Lublinie. To druga odsłona kampanii społecznej Fundacji W Stronę Dialogu – organizacji, która raz na zawsze chce się rozprawić ze stereotypami nt. społeczności romskiej.

Zgodnie z wynikami ostatnich badań aż 72% Polek i Polaków nie zna ani jednej osoby ze społeczności romskiej.* Brak bezpośredniego kontaktu podsyca uprzedzenia i wzmacnia stereotypy. Romki i Romowie funkcjonują, jako grupa izolowana społecznie, przez co niewidzialna. Chcąc zwiększyć widoczność społeczności romskiej i stawić czoła krzywdzącym stereotypom Fundacja W Stronę Dialogu wystartowała z kampanią społeczną „Poznajmy się”. To kampania przełomowa – pierwsza w Polsce, która w pełni oddaje głos Romkom i Romom, by ci mówili o sobie na własnych zasadach.

Niech nas zobaczą

Pierwsza odsłona kampanii „Poznajmy się” miała miejsce w kwietniu, kiedy na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Społeczności Romskiej. Wówczas do Internetu trafił spot (obejrzyj tutaj) razem z towarzyszącą mu serią wideo (obejrzyj tutaj). Jej bohaterkami i bohaterami jest 7 osób ze społeczności romskiej, w tym m.in. artysta i wykładowca Krzysztof Gil, pracująca w drogerii Lucyna Styrkacz i działaczka społeczna Rada Sorochynska. Są to osoby w różnym wieku, różnych zawodów, mieszkające w różnych częściach Polski, które łączy romskie pochodzenie. Kampanią „Poznajmy się” pokazujemy, jaka społeczność romska jest naprawdę – różnorodna, dumna ze swojej kultury i tradycji, gotowa na dialog. Rozprawiamy się ze stereotypami i zapraszamy do rozmowy oddając głos Romkom i Romom – tłumaczy Cecylia Jakubczak, dyrektorka komunikacji z Fundacji W Stronę Dialogu.

Z Internetu na ulice 15 miast Polski 

W czerwcu przyszedł czas na drugą odsłonę kampanii „Poznajmy się”. Po akcji w Internecie Fundacja W Stronę Dialogu wychodzi na ulice, by w 15 miastach Polski wywiesić billboardy i plakaty z Romkami i Romami. Na każdym z nich, poza wizerunkiem osoby ze społeczności romskiej, pojawia się informacja o tym, że aż 72% Polek i Polaków nie zna ani jednej osoby ze społeczności romskiej oraz adres strony kampanii – www.poznajmysie.ue. Wielkoformatowe billboardy wiszą w największych miastach Polski: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Lublinie, Bydgoszczy, a także w Gdyni i Gorzowie Wielkopolskim. Plakat kampanii można zobaczyć również na ponad 190 przystankach – poza już wymienionymi miastami również w Bytomiu, Chorzowie, Katowicach, Krakowie, Sosnowcu i Gdańsku. Ponadto w 50 liniach autobusów warszawskich emitowany jest spot “Poznajmy się”. Kampanii z takim rozmachem, która dotyczyłaby społeczności romskiej, jeszcze w Polsce nie było. Prezeska Fundacji W Stronę Dialogu, Joanna Talewicz powiedziała ostatnio „Symbolicznie wychodzimy z epoki Emira Kusturicy. To nie jest już Czas Cyganów. To czas Romów, nasz czas! i kampania „Poznajmy się” to w 100% potwierdza – mówi Jakubczak.

ABC o społeczności romskiej

Zarówno wielkoformatowe billboardy, jak i plakaty na przystankach oraz spot wideo emitowany w autobusach, odsyłają do jednej i tej samej strony – www.poznajmysie.eu. Na tej stronie, poza materiałami wideo z osobami bohaterskimi kampanii „Poznajmy się”, znajduje się sekcja „ABC o społeczności romskiej”. Sekcja ta składa się z 13 najczęściej zadawanych pytań w polskim Internecie, które dot. społeczności romskiej wraz z odpowiedziami. Dowiadujemy się z nich m.in. ile Romek i Romów mieszka w Polsce, skąd pochodzą, jakiego są wyznania i jakie tworzą grupy. Ze strony www.poznajmysie.eu można też pobrać i wydrukować plakaty kampanii „Poznajmy się”, by potem wywiesić je w widocznym miejscu dokładając swoją cegiełkę do walki ze stereotypami nt. społeczności romskiej.

Kampania billboardowa została zrealizowana przy wsparciu IOM Poland. Patronat medialny: AMS.

Oficjalna strona kampanii „Poznajmy się”: www.poznajmysie.eu

DLA MEDIÓW:

  • Kontakt: Cecylia Jakubczak, Dyrektorka komunikacji Fundacji W Stronę Dialogu: kom. 691 667 288; mail: cecylia@fundacjawstronedialogu.pl
  • IINFORMACJA PRASOWA: pobierz tutaj
  • ZDJĘCIA BILLBOARDÓW 72 dpi: pobierz tutaj
  • ZDJĘCIA BILLBOARDÓW 300 dpi: Warszawa – pobierz tutaj / Wrocław – pobierz tutaj / Lublin – pobierz tutaj

* Bulska, D., Winiewski, M., Bilewicz, M. (red.). (2024). Uprzedzenia w Polsce. Postawy a ideologia polityczna. Wydawnictwo Liberi Libri.

Scroll to Top
Przewiń do góry