Od czasu rozpoczęcia pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę w Polsce zamieszkało około 50,000 uchodźców i uchodźczyń pochodzenia romskiego. Każda z tych osób to oddzielna historia. 18 listopada w Centrum Społeczności Romskiej spotkamy się z Radą Sorochynską, która opowie o swoich losach jako romskiej uchodźczyni, która zbudowała życie na nowo w Polsce.
Rada jest uchodźczynią romską pochodzącą z Ukrainy. Nie planowała przyjeżdżać do Polski – do porzucenia swojego zwyczajnego, acz radosnego życia zmusiła ją wojna. Początkowo wraz z córkami, których ma dwie, trafiła do małego miasteczka przy granicy. Tam miała czekać na nie praca, ale gdy okazało się, że są Romkami, pracy nie było. Teraz mieszka i pracuje w Warszawie. Jest asystentką ds. budowania zaangażowania społeczności w Fundacji W Stronę Dialogu. Pracuje głównie z uchodźczyniami i uchodźcami romskimi z Ukrainy. Choć poza wojną ma za sobą doświadczenie ciężkiej choroby, to zaraża siłą i optymizmem.
Spotkanie z Radą Sorochynską odbędzie się 18 listopada w Centrum Społeczności Romskiej w ramach cyklu spotkań „Poznajmy się na żywo” stanowiącego kontynuację kampanii społecznej „Poznajmy się”. Rozmowę poprowadzi Cecylia Jakubczak z zespołu Fundacji W Stronę Dialogu.
18 listopada (środa), godz. 18:00 – 19:30
Centrum Społeczności Romskiej
ul. Skrzetuskiego 36a w Warszawie
Wstęp wolny
Wydarzenie realizowane jest we współpracy z Fundacją im. Heinricha Bölla w Warszawie.
O kampanii „Poznajmy się”
Punktem wyjścia dla kampanii „Poznajmy się” były wyniki najnowszych badań wskazujące, że aż 72% Polek i Polaków nie zna ani jednej osoby ze społeczności romskiej. Chcąc stawić czoła stereotypom wzmacnianym przez brak kontaktu, Fundacja W Stronę Dialogu oddała głos Romom i Romkom. Poprzez serie wideo pokazaliśmy, jaka społeczność romska jest naprawdę – różnorodna, dumna ze swojej kultury i tradycji, gotowa na dialog.
W ramach kampanii uruchomiona została strona internetowa www.poznajmysie.eu, na której znalazły się materiały wideo, Q&A dot. społeczności romskiej i plakaty do pobrania. Działaniom w sieci towarzyszyła kampania outdoorowa – w największych miastach Polski stanęły billboardy, a główny spot kampanii był wyświetlany na przystankach i w autobusach komunikacji miejskiej. Wydana została też broszura z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania, które dot. społeczności romskiej. Seria spotkań „Poznajmy się na żywo” w Centrum Społeczności Romskiej w Warszawie to kolejna odsłona tej kampanii.