Emancypacja kobiet romskich znacząco przyspieszyła. Romki wzięły sprawy w swoje ręce i wspólnymi siłami budują nową rzeczywistość. 21 października w Centrum Społeczności Romskiej, wspólnie z Lucyną Styrkacz, poszukamy odpowiedzi na pytanie „Kim jest Romka XXI wieku?”. Początek spotkania o godzinie 18:00.
Lucyna Styrkacz należy do pokolenia młodych Romek, które szukają własnej drogi łącząc tradycję z nowoczesnością. Swoją miłość do kultury romskiej, w której – jak sama mówi – kocha wszystko przekłada na działanie. Zbiera głos w mediach, angażuje się w akcje społeczne, edukuje o społeczności romskiej. Lucyna jest bohaterką kampanii „Poznajmy się”, odtwórczynią roli Dżamili w wyprodukowanym przez Netflix serialu „Infamia” oraz absolwentką I. edycji Akademii Liderek Romskich – pionierskiego programu Fundacji W Stronę Dialogu.
Zaplanowane na 21 października spotkanie będzie miało charakter interaktywny. Rozpoczniemy od rozmowy z Lucyną nt. osobistych doświadczeń związanych z jej drogą do emancypacji, zapytamy o to, jak łączy tradycję z nowoczesnością i z jakimi wyzwania mierzy się jako Romka i Polka jednocześnie. Następnie oddamy głos zebranym w Centrum osobom – otworzymy dyskusję, aby usłyszeć wasz głos i poznać wasze doświadczenia związane z budowaniem własnej tożsamości. A wszystko w bezpiecznej i pełnej wzajemnego szacunku atmosferze Centrum Społeczności Romskiej.
Spotkanie z Lucyną Styrkacz odbędzie się w ramach cyklu spotkań „Poznajmy się na żywo” stanowiącego kontynuację kampanii społecznej „Poznajmy się”.
21 października (poniedziałek), godz. 18:00 – 19:30
Centrum Społeczności Romskiej
ul. Skrzetuskiego 36a w Warszawie
Wstęp wolny
Wydarzenie realizowane jest we współpracy z Fundacją im. Heinricha Bölla w Warszawie.
O kampanii „Poznajmy się”
Punktem wyjścia dla kampanii „Poznajmy się” były wyniki najnowszych badań wskazujące, że aż 72% Polek i Polaków nie zna ani jednej osoby ze społeczności romskiej. Chcąc stawić czoła stereotypom wzmacnianym przez brak kontaktu Fundacja W Stronę Dialogu oddała głos Romom i Romkom. Poprzez serie wideo pokazaliśmy jaka społeczność romska jest naprawdę – różnorodna, dumna ze swojej kultury i tradycji, gotowa na dialog.
W ramach kampanii uruchomiona została strona internetowa www.poznajmysie.eu, na której znalazły się materiały wideo, Q&A dot. społeczności romskiej i plakaty do pobrania. Działaniom w sieci towarzyszyła kampania outdoorowa – w największych miastach Polski stanęły billboardy, a główny spot kampanii był wyświetlany na przystankach i w autobusach komunikacji miejskiej. Wydana została też broszura z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania, które dot. społeczności romskiej. Seria spotkań „Poznajmy się na żywo” w Centrum Społeczności Romskiej w Warszawie to kolejna odsłona tej kampanii.